3.3.4 Stichting Internet Kerkdiensten: mensen winnen

In 1999 startte een aantal mensen, afkomstig uit verschillende kerkgenootschappen in Nederland, een gezamenlijk project op het gebied van de kerkelijke presentie op internet. De stichting Internet Kerkdiensten (IKD)47 die uit dit initiatief ontstond, bedoelt kerkelijke gemeentes te begeleiden bij hun (eerste) stappen op internet en daarnaast een platform te bieden voor christelijke gemeenten om ervaringen met het medium uit te wisselen. De stichting heeft een interkerkelijke opzet. Als invalshoek is gekozen voor een combinatie van dienstverlening en evangelisatie. Een van de voornaamste activiteiten is de technische ontwikkeling en ondersteuning van het live uitzenden van plaatselijke kerkdiensten, in beeld en geluid, via het internet. Deze uitzendingen bedoelen in de eerste plaats mensen uit de eigen achterban te bedienen die niet in staat zijn de kerkdiensten bij te wonen.

Daarnaast heeft men met de uitzendingen een nadrukkelijk evangelisatorische bedoeling.

Bij deze vorm van kerkelijke presentie op internet zijn een aantal vragen te stellen. Allereerst is er de vraag naar de achterliggende visie op het publiek dat bereikt wordt. Heeft men met de uitzending van kerkdiensten via internet ook een duidelijk breder publiek op het oog? Is er wel aandacht voor de diversiteit in sociale context van de ontvangers, voorzover die niet uit de eigen gemeente afkomstig zijn? Is de presentatie van complete kerkdiensten via internet niet een extreme vorm van 'reproductie', voorzover het publiek buiten de bedoelde gemeente betreft? De kerkdienst (en dan met name de preek), die altijd in de specifieke context van de plaatselijke gemeente plaatsvindt, wordt hier gereproduceerd voor een publiek van een onbestemde omvang en een onbekend karakter. De benadering is sterk gericht op het individu, dat echter onzichtbaar blijft. De kwaliteit van videobeelden op internet blijft vooralsnog ver achter bij de televisie, waardoor het geheel van de kerkdienst een nog statischer karakter krijgt dan bij veel televisiekerkdiensten al het geval is.

De indruk die de informatie op de website van de stichting IKD wekt, is dat deze organisatie de verhouding van kerk en samenleving benadert vanuit een scherpe tweedeling in christelijk en niet-christelijk. De christelijke kerken dienen zich met elkaar sterk te maken voor communicatie via internet om de eigen achterban te voorzien van informatie en diensten. Daarnaast moeten de niet-christenen via het nieuwe medium internet zo efficiënt mogelijk worden bereikt met het Evangelie48. Het besef dat cyberspace een nieuwe ruimte is, deel van de wereld als geheel, waarbinnen de kerk een dienende rol zou kunnen vervullen vanuit andere motieven dan dat van de verkondiging in traditionele vorm, lijkt hier afwezig.


47. De oorspronkelijke initiatiefnemers van de de stichting IKD zijn afkomstig uit de Christelijk Gereformeerde Kerk van Eindhoven. De stichting presenteert zich nadrukkelijk als een platform waarin de hele breedte van kerkelijk Nederland vertegenwoordigd kan zijn. Op de website van de stichting, http://www.sikd.nl/, staat inmiddels (2006) vermeld dat de Stichting IKD haar aktiviteiten is gestopt en wordt er verwezen naar een commerciële kerktelefoonoplossing.
48. Op de website van de stichting IKD, onder de kop "Interessante websites", bevindt zich een hyperlink naar een andere christelijke website, die de naam 'De Morgenster' draagt. Deze hyperlink gaat vergezeld van het volgende commentaar:

"Naar deze site worden dagelijks tientallen mensen gelokt met andere informatie dan het evangelie, zoals bijvoorbeeld astrologie, de dierenriem en harttransplantaties, om uiteindelijk toch met het evangelie geconfronteerd te worden. Het probleem van een site, waar het evangelie verkondigd wordt, is dat ongelovige bezoekes niet snel zullen komen kijken. Je zult dus een of ander lokaas of een paard van Troje nodig hebben om bezoekers te trekken. De Morgenster krijgt ook veel ongelovige bezoekers."

Wanneer we denken aan de in § 3.2.3 besproken kwestie van de ontvanger als serieus te nemen subject met eigen volwaardige keuzes, verheldert deze stijl van spreken zeker iets over de bijbehorende visie op communicatie.