Hoofdstuk 3 - De christelijke kerken en Internet

In dit hoofdstuk zullen we de belangrijkste vragen inventariseren die aan de orde komen bij een bezinning op de betekenis van internet als communicatiemedium voor de christelijke kerken. Doordat onderzoek in deze richting nog maar in zeer beperkte mate wordt verricht, draagt deze inventarisatie het karakter van een terreinverkenning. Voor zover er al theologische vragen te formuleren zijn bij het proces van digitalisering en de toenemende invloed van digitale communicatie in de samenleving, dragen deze vragen eveneens een voorlopig karakter.

In eerste paragraaf van dit hoofdstuk bespreek ik de mogelijkheden voor de aanwezigheid van een kerkelijke gemeenschap in cyberspace. Deze vraag naar de mogelijkheden voor een kerkelijke aanwezigheid in de virtuele ruimte brengt ons vervolgens bij de vraag naar het specifieke karakter van de kerkelijke communicatie. Deze kwestie komt in de tweede paragraaf aan de orde, in de bespreking van een aantal communicatiemodellen met een verschillende theologische kleur. In paragraaf 3.3 zullen we een aantal voorbeelden van kerkelijke presentie op internet onder de loep nemen, om een indruk te krijgen van de communicatiemogelijkheden die tot nu toe door de kerken worden benut in de virtuele ruimte. In de vierde en laatste paragraaf bespreek ik kort in hoeverre de opkomst van de digitale ruimte het spreken en denken over God beïnvloedt.