3.3.5 The Virtual Church of the Blind Chihuahua: streven naar gelijkwaardigheid

Hoewel de Virtual Church of the Blind Chihuahua (VCBC) in haar naam de suggestie wekt een kerk te zijn, is deze website geen uitgesproken kerkelijk initiatief. Anders dan de hilarische naam doet vermoeden, gaat achter de VCBC wel degelijk een serieus project schuil49. Centraal in deze website staat het discussieforum, dat gewijd is aan discussie over godsdienstige thema's. De achterliggende gedachte in deze virtual church is om door middel van een gedoseerde vorm van humor en ironie de zelfrelativering van de deelnemers aan de discussie te ondersteunen. Op deze manier wordt een gesprek mogelijk gemaakt op basis van gelijkwaardigheid, tussen mensen van uiteenlopende religieuze overtuigingen.sla bladzijde om De achtergrond van de VCBC is protestants-christelijk, in de Noord-Amerikaanse context. De VCBC is een particulier initiatief van J. Futterman, die ook een belangrijk aandeel en sturende rol heeft in het discussieforum, dat centraal staat op de website. De discussie wordt sterk bepaald door onderwerpen die spelen binnen de Amerikaanse kerken en politiek. De VCBC probeert zichtbaar een alternatief te bieden voor het protestants-christelijke fundamentalisme, zoals dat ook op het Amerikaanse deel van internet sterk vertegenwoordigd is. Op de website wordt naast het christendom ook uitgebreid aandacht besteed aan het jodendom en de islam. Tevens worden bezoekers door middel van literatuurverwijzingen aangemoedigd kennis te nemen van publicaties op het gebied van andere religies.

De aanpak van de VCBC is verfrissend, doordat op een bijzonder manier een platform wordt gecreëerd waar mensen met een zeer diverse achtergrond met elkaar in contact komen via internet. De virtuele ruimte wordt hier optimaal benut om tot een inhoudelijk gesprek tussen andersdenkenden te komen. Niet iedereen zal echter gecharmeerd zijn van de humoristisch-ironische presentatie. De satire wordt hier duidelijk als instrument ingezet om in de communicatie tussen mensen met tegengestelde standpunten de nodige relativering aan te brengen. Deze ironische ondertoon in het gesprek is tevens een element dat de internetgesprekscultuur van 'oudsher' gekenmerkt heeft.

Een opvallend gegeven is ook dat de VCBC min of meer een eenmansproject is: Futterman laat zich weliswaar bijstaan door een aantal bevriende 'adviseurs', maar is duidelijk de gangmaker. Een vraag die de VCBC oproept is: zouden de kerken zich een benadering als deze kunnen veroorloven? Of: hoe zou de zelfrelativering van een instituut als de kerk vorm kunnen krijgen, juist op internet? Is de kerk in staat zich verstaanbaar te maken in een wereld waarin men gewend is geraakt aan snelle communicatie? Kan men omgaan met vormen van satire die de gebruikelijke ernst relativeren en wellicht onverwachte ruimte voor gesprek bieden?50


49. Het motto van het project VCBC: "A sacred place in cyberspace named in honor of a little old dog with cataracts, who barked sideways at strangers, because he couldn't see where they were. We humans relate to God in the same way, making noise in God's general direction, and expecting a reward for doing so. Hence our creed: We can't be right about everything we believe - thank God, we don't have to be." Zie: http://www.dogchurch.org
50. In de bijbel is de satire als stijlvorm geenszins onbekend, zoals bijvoorbeeld blijkt in het boek Jona. Het grotendeels ontbreken van dergelijke elementen in de communicatie op kerkelijk terrein stemt tot nadenken.